Microsoft Surface Laptop Go 2

• Test panel 8.2 aug 2022
Bekijk 3 andere uitvoeringen

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 10 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Microsoft Surface Laptop Go 2 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

Jonno 08-08-2022

Uitstekende no nonsens laptop

Deze laptop heb ik nu ruim een week in huis om hem te testen en dat is erg goed bevallen. De laptop is erg dun en licht in gewicht waardoor deze makkelijk verplaatsbaar is binnenshuis maar ook buiten in een laptoptas goed is mee te nemen. Door zijn compacte formaat, lichte kleur en stijlvolle uitstraling misstaat hij ook niet op tafel, bureau of op een flexwerkplek. De aan-uitknop is in het toetsenbord verwerkt en je hebt de keuze of je de laptop met een vingerafdruk wilt ontgrendelen. Met een vingerafdruk ontgrendelen werkt prima en het is fijn dat je weer een wachtwoord of pincode minder hebt te onthouden. De oplaadkabel is erg stevig en de laptop laadt snel op maar gaat ook bij normaal gebruik prima een dag mee. Tekstverwerken, de administratie doen en surfen op het internet gaat moeiteloos op deze laptop. Het scherm is niet al te groot maar door de dunne randen van het scherm is een video of film bekijken ook best goed te doen. Daarnaast is het scherm voorzien van touchscreen wat prima werk en het scheelt weer het meenemen van een muis. Enige minpunt dat ik bedenken is dat bij langer gebruik achterelkaar de laptop iets warm wordt en best wel wat geluid produceert, voor mensen die daar gevoelig voor zijn of altijd in een stille omgeving werken kan dat wellicht hinderlijk zijn. Maar mijn conclusie is een prima no nonsens laptop!

Pluspunten

• Licht in gewicht
  • Snel in gebruik
  • Lange accuduur

Minpunten

• Produceert wat geluid
  • Kan warm aanvoelen

MirandaF 07-08-2022

Handige hulp bij de administratie

Voor een week heb ik de Microsoft Surface laptop go 2 mogen testen. Bij binnenkomst zat in de compacte doos, de laptop met oplaadkabel en een boekje met opstartinstructies ingesloten. De oplaadkabel sluit zeer handig op de laptop aan, op een manier dat de kans op kabelbreuken erg klein wordt. Het opladen en installeren verliep snel en moeiteloos.

Wat meteen opvalt bij het aanzetten is de aan/uit-knop welke niet aan de zijkant zit, maar in het toetsenbord met een ingebouwde vingerafdrukscanner voor extra veiligheidopties. Je kan er ook voor kiezen de vingerafdruk niet in te stellen. Zelf vond ik het al prettig te ervaren dat de aan/ uit-knop niet aan de zijkant zat, het blijkt echt veel praktischer om het in het toetsenbord te verwerken.

De laptop zelf is erg handzaam en makkelijk mee te nemen door zijn gewicht en formaat. Maar blijft wel een laptop waar gewoon op gewerkt kan worden zonder te klein aan te voelen. Het enige puntje wat mij opvalt aan de laptop is voor het openen dat er nergens een inkeping of iets dergelijks zit voor het makkelijker open klappen. Het kan soms aanvoelen daardoor of je hem even moet openpeuteren.

Deze laptop is zeer geschikt als je hem wil gebruiken voor je administratie, internetbrowsen of soms even een aflevering van een serie te kijken. Zelf vind ik de touchscreen een verademing, ik hoef nu geen muis te gebruiken om door teksten te gaan en aan te passen bijvoorbeeld. Erg gemakkelijk en scheelt weer randapparatuur. Het is bijvoorbeeld geen laptop voor hele zware programma’s of games, maar dat wordt ook nergens beweert.

Pluspunten

• Touchscreen
  • Handzaam en licht
  • Vingerafdruk beveiliging

Minpunten

• Geen inkeping bij openklappen

Robert64 06-08-2022

Topper

Ik kreeg de kans om dit product te testen. Ik kende geen producten van microsoft en dacht altijd dat dit niks voor mij was, ik dacht dat de laptop niet snel zou zijn. Maar ben hem toch gaan testen. Ik heb de laptop getest met tekstverwerken voor studie, gesurft op internet en ook nog spelletjes mee gedaan. Het product werd keurig in doos afgeleverd, met bijgeleverde oplaadstekker en boekje. Ik heb de laptop eerst opgeladen vervolgens alles geïnstalleerd. Tot mijn verbazing was deze laptop toch wel erg snel. De batterij was binnen 2 uur opgeladen, ik ben toen intensief aan het werk gegaan en de batterij moest na 10 uur opgeladen worden. De touchscreen werkt ook prima. De aan/uitknop met vingerafdrukscanner met windows hello en one touch vind ik minder werkt bij mij niet echt goed. Verder is de laptop licht in gewicht en makkelijk mee te nemen. Conclusie, ik ben zeer tevreden

Pluspunten

• Touchscreen
  • Snelheid
  • Licht gewicht

Minpunten

• Vingerafdrukscan aan/uit knop

Dokteranders 06-08-2022

Fijne compacte laptop

Ik heb deze fijne laptop mogen testen voor een paar weken. Ik ben met name erg enthousiast over de compactheid van de laptop. Hierdoor hij is licht en makkelijk om mee te nemen. Ondanks de grootte van de laptop, is de scherm relatief groot door de kleine zwarte balk rondom het scherm. Een leuke gadget is dat de scherm ook een touchscreen is. Iets waar ik in het begin aan moest wennen is dat er soms een soort statisch/ zoemend geluid uit de laptop komt. Na een paar dagen hoorde ik het geluid niet meer, maar het is goed om hier rekening mee te houden.

Gertrude1234 06-08-2022

Aanrader voor administratieve werkzaamheden (studie bijv.)

Ik wilde graag de laptop uitproberen omdat ik eerder een Surface had waar ik enorm blij mee was qua het meenemen en het gewicht, echter was daar de batterijduur erg klein. Daarom was ik benieuwd naar deze Microsoft Surface Laptop hoe die zou zijn. Licht in het meenemen, makkelijk in gebruik en niet te klein. Het inloggen met vingerscanner werkt echt fantastisch. Zo hoef je geen wachtwoorden meer te onthouden. Batterijduur is gemiddeld, wat ik heb gezien zo´n 4/ 5 uur en voldoet voor mij. Voor mij werkt het ook prettig dat het touchscherm is, dat zorgt er wel voor dat je het scherm moet schoonhouden, echter wel gemakkelijk in gebruik. Toetsenbord is gemakkelijk en compact. Enige is dat de laptop snel warm wordt als je deze op je schoot houd langer dan een halfuur. Dan maakt de laptop ook best wel wat geluid, wat voor mij niet storend is, maar ik kan snappen als mensen als storend ervaren. Kortom een aanrader om te gebruiken gedurende je studie of andere administratieve werkzaamheden.

Pluspunten

• Licht in gewicht
  • Gemakkelijk mee te nemen
  • Vingerscanner voor het inloggen
  • Compact
  • Gemakkelijk te installeren

Minpunten

• Snel krassen op de buitenkant
  • Laptop wordt snel warm -> laptop maakt dan geluid

AHRik1987 05-08-2022

De alleskunner voor het dagelijks gebruik

Wij zagen een test van twee weken voorbij komen voor de Microsoft Surface Laptop Go 2 en omdat wij vlak voor ons huwelijk zitten leek ons het ideaal om deze test met beide handen aan te pakken. Wij hebben de afgelopen twee weken veel gebruik moeten maken van de laptop. Wij zijn bezig met de laatste voorbereidingen en daarvoor veel tekst bewerking en internet applicaties nodig geweest. Allereerst viel ons het formaat van het toetsenbord op. Zelf typ ik met twee vingers maar door de grote van het geheel is dit prima te doen, ik type op deze laptop sneller als op een regulier toetsenbord. Mijn vriendin heeft wel type cursus gehad en voor haar handen is dit toetsenbord perfect. Het scherm is niet overdreven groot en door de dunne randjes aan de zijkant optimaal benut qua grote. Het scherm is niet overdreven fel waardoor het gebruik op de bank voor de tv ook comfortabel is. Je kijkt makkelijk langs het scherm van de laptop naar de tv zonder afgeleid te worden door de laptop, ideaal bij “blind typen”. Het geheel is mooi dun en licht en daarom perfect op te bergen in huizen/kamers met weinig opbergruimte. Al ziet het geheel er ook chic genoeg uit om het nonchalant op de eettafel of bureau te leggen. Zelf ben ik dyslectisch en moet daarom wel een vaker terug in mijn verhaal om spelling en taal fouten te corrigeren. Door het touchscreen is het een stuk makkelijker en vooral sneller om verkeerd gespelde woorden aan te tikken en wijzigen met de spellingscontrole.

Pluspunten

• formaat
  • touchscreen

Minpunten

• warme accu

m********@m***** 05-08-2022

compacte en betrouwbare laptop

Ik heb dit apparaat 2 weken mogen testen. Het betreft hier een compacte, lichte en makkelijk mee te nemen laptop. Het apparaat start snel en makkelijk op met de vingerafdrukscanner. Deze werkte 9 van de 10 keer. Als dit niet lukt, wordt gevraagd om een pincode.

Ik heb de 8 gB versie mogen testen. Voor dagelijks gebruik is dit zeer goed te doen. Ik kan er een dag mee aan de gang.

Het touchscreen werkt prima. Als aanvulling op touchpad is dit erg prettig werken. In het licht spiegelt het wel soms wat vervelend. Maar dit is nu eenmaal debet aan een touchscreen.

Het apparaat heeft een fijn toetsenbord. Het gaat hier om een compact apparaat, maar daar merk je met het toetsenbord weinig van.

Opladen met de Surface aansluiting gaat erg makkelijk. De USB-C en conventionele USB aansluiting is fijn om te hebben. Nog niet alles is USB-C, dus een reguliere USB aansluiting is altijd makkelijk.

Heb je een apparaat wat makkelijk mee te nemen is nodig, betrouwbaar en prettig werken. Dan heb je hier een prima apparaat aan.

Pluspunten

• vlot
  • compact
  • fijn toetsenbord

Minpunten

• glimmend touchscreen

marnix 04-08-2022

kleine alleskunner

Ik heb de laptop nu enkele weken in huis om te testen. Ik vind de laptop erg fijn werken, lekker snel en de besturing met de muis is erg intuitief. Als het lijkt dat ik iets verkeerd aanklik, dan wordt alsnog aangeklikt wat ik bedoelde. opstarten gaat erg snel, het is alleen met de nieuwe interface even zoeken, het heeft een beetje een IOS stijl nu. Jammer, ik vind juist de originele MS interface fijn werken.
Het touchscreen is redelijk oke, ik weet niet precies waarvoor ik deze zou gebruiken. Het zou handig zijn om documenten te ondertekenen bijvoorbeeld, maar verder vind ik het een leuke, maar beetje overbodige gadget voor erbij. Als laatste is de grootte van de laptop in mijn ogen zowel een voor - als nadeel. Het voordeel is dat de laptop in praktisch elke (hand)tas past omdat ie zo klein is. Maar door de kleine omvang ben ik geneigd om na een tijd met mijn schouders omhoog te gaan zitten en een niet-ergonomische houding aan te nemen. dat is weer even zoeken met zo'n kleine laptop.

Pluspunten

• klein
  • lange accuduur
  • makkelijk in gebruik

Minpunten

• klein
  • redelijk aan de prijs

b***********@h********** 04-08-2022

Comfortabele laptop voor als je veel onderweg bent

De laptop hen ik nu een week in gebruik. Positief vind ik het gewicht van 1.1 kg. Je neemt de laptop gemakkelijk en snel mee in je rugzak. Ook de accu is klein en licht van gewicht. De batterijduur is lang waardoor je de accu op een dag eigenlijk niet nodig hebt.
Je klapt hem bijvoorbeeld in de trein of de bus zo open en je zet hem direct aan via de vingerafdrukscanner. Het scherm is superscherp en de rand rond het scherm is minimaal. Je gebruikt hierdoor het maximale oppervlak van het scherm, maar er komen wel snel vingerafdrukken door het open klappen en het touchscreen. Ik mis een HDMI aansluiting voor het aansluiten van een tweede scherm, hiervoor dien ik een verloopstekkertje aan te schaffen.

Pluspunten

• gewicht
  • snelheid
  • gebruiksgemak

Minpunten

• geen HDMI aansluiting
  • snel vingerafdrukken door touchscreen
  • muispad voelt een beetje plastic aan

AddVariety 03-08-2022

Erg fijne, hoogwaardig afgewerkte en lichtgewicht laptop

Deze compacte laptop heb ik een tijdje mogen testen en gezien de prijs en mijn eerdere ervaringen met de grotere Surface Laptop was ik wel ietwat huiverig wat je voor deze flink lagere prijs nog kon verwachten. Mijn twijfel over het 12,5” scherm was snel weg, de 3:2 aspect ratio is zeker voor een kleiner formaat scherm veel beter dan 16:9. Je bent immers altijd ruimte kwijt aan de startbalk en de menubalken, dus een hoger scherm is altijd fijner dan breder. Tenminste, tenzij je de laptop puur voor video’s kijken zou kopen, dan is 16:9 natuurlijk beter.

Het scherm heeft mooie kleuren, is redelijk helder, maar heeft geen hoge resolutie waardoor 125% scaling er al te groot uitziet. Op 100% ziet het er prima uit, maar wel ietwat korrelig vergeleken met hoge resolutie schermen. Echter, deze laptop is geen high-end en dat zie je ook aan de prijs, dus je kan niet alles verwachten, wel is het een touchscreen, wat soms ook fijn is. De accuduur is prima in orde, je haalt natuurlijk de 13,5 uur die geclaimd wordt nooit, maar wel zo’n 6-8 uur als ik het in moet schatten.

Verder is het toetsenbord fijn, het mist wel een backlight, maar de lichte kleur zorgt ervoor dat het beter zichtbaar is in slecht licht dan een zwart toetsenbord. Ook zit er een zeer fijne fingerprint sensor op waarmee je zeer snel inlogt. De prestaties zijn ook gewoon dik op orde, geen enkele keer haperingen gemerkt of significante vertragingen.

Het zeer lichte gewicht van 1,1kg is superfijn en ook de compacte lader is heel licht en dus zo mee te nemen. De laptop zelf blijft ook lekker koel en stil tijdens gebruik, alleen bij gelijktijdig gebruiken en opladen wordt het blijkbaar te warm en hoor je de ventilator flink geluid maken, geen herrie, maar zeker hoorbaar. Het viel me op zodra de batterij op 100% zit en je hem aangesloten laat, hij binnen no-time stopt met zo hard die ventilator laten blazen, dus het warm worden van de batterij vergt dus wel enige tol in zo’n kleine behuizing. Dat gezegd hebbende: ik heb dus geen enkel ander moment een hard blazende ventilator gemerkt terwijl het hartje zomer is, dus als dit je stoort kan je beter in de nacht de laptop opladen, dan vermijd je het probleem dus zoveel mogelijk. Ook duurt het opladen in gebruik wel lang moet ik zeggen, ik heb het niet exact bijgehouden maar ±3 uur is volgens mij wel nodig. Ook opvallend: vaak hebben kleine laptops waardeloze speakers, maar niet deze. Deze zijn gewoon erg degelijk en hoewel ik er geen film op zou kijken, klinken zowel filmpjes als muziek gewoon meer dan prima.

Kortom: ik was met name voor mijn kinderen benieuwd of dit hun nieuwe studielaptop kon worden en die vraag kan ik met een volmondig ja beantwoorden. De laptop is op hetzelfde niveau afgewerkt als de duurdere Surface producten die op hun beurt weer heel erg vergelijkbaar zijn met dat ene fruitmerk. De enige echte nadelen zitten hem dus in het niet-verlichte toetsenbord en de ventilator tijdens het opladen en gebruiken tegelijk. Prestaties, accuduur, draagbaarheid, afwerking en design zijn top. En de prijs is wel ietwat hoog als je het puur op specs bekijkt, maar juist die afwerking, draagbaarheid en compacte formaat vind je niet terug in dat prijssegment. Ook kwam ik erachter dat Microsoft hele goede reparatiehandleidingen en reservere-onderdelen beschikbaar stelt, het lijkt een akelig dichtgetimmerd apparaat en openmaken na de garantieperiode zal vast niet zo makkelijk gaan als een grote laptop met alle ruimte, maar het is dus prima mogelijk en ik vind het daarom echt top dat ze hier aandacht aan besteden. Juist met kinderen als beoogd gebruiker van deze laptop zie ik een laptop die bij een keer vallen of een kapot onderdeel de prullenbak in kan als een absolute no-go. Dat heeft deze dus allerminst: scherm, toetsenbord, etc. kunnen allemaal zonder problemen vervangen worden. Een aanrader dus.

Pluspunten

• hoogwaardige afwerking
  • goede prestaties
  • mooi scherm
  • lichtgewicht/compact
  • fingerprint sensor

Minpunten

• geen backlight toetsenbord
  • ventilatorgeluid bij gebruik+opladen tegelijk